ETİK MEVZUATI
ÇORUM ÖZEL İDARESİ ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ VE ETİK KOMİSYON YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – Bu Yönergenin amacı; Çorum İl Özel İdaresinde etik kültürünü yerleştirmek, Özel İdare personelinin görevlerini yürütürken uymaları gereken etik davranış ilkelerini belirlemek, bu ilkelere uygun davranış göstermeleri açısından onlara yardımcı olmak ve görevlerin yerine getirilmesinde adalet, dürüstlük, saydamlık ve tarafsızlık ilkelerine zarar verecek, Özel İdareye olan güveni sarsacak durumları ortadan kaldırmak, etik ilkelere uyulmasını sağlamak üzere Özel İdare bünyesinde oluşturulacak Etik Komisyonun çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – Bu Yönerge; Özel İdare personelinin görev ve hizmetleri sırasında uymaları gereken etik davranış ilkelerine, bu ilkelere uyulmaması sonucunda Özel İdarenin farklı birimleri ve çalışanları arasındaki ilişkilerde ortaya çıkabilecek ya da Özel İdarenin paydaşlarıyla ilişkilerinde yaşanabilecek etik sorunlara, oluşturulacak Etik Komisyonun yapısına ve bu Komisyonun çalışma usul ve esaslarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – Bu Yönerge; 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu hükümleri gereğince Maliye Bakanlığınca 26 Aralık 2007 tarihli ve 26738 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Kamu İç Kontrol Standartları Tebliği ”ne dayanılarak ve 25.05.2004 tarihli ve 5176 sayılı “Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kurulması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun” ve bu Kanun dayanak alınarak 13.04.2005 tarihli ve 25785 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri ve Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik” , 2531 sayılı Kamu Görevinden Ayrılanların Yapamayacakları İşler Hakkındaki Kanun ile 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu esas alınarak hazırlanmıştır .
Tanımlar
MADDE 4- Bu Yönergede geçen;
a) Özel İdare : Çorum İl Özel İdaresini,
b) Genel Sekreter : Çorum İl Özel İdaresi Genel Sekreterini,
c)Özel İdare Personeli : Çorum Merkez Özel İdare ve İlçe Özel İdarelerinde görev yapan teknik, idari, sözleşmeli ve geçici personel ile işçileri,
d) Teknik Personel : 657 sayılı Kanun ile diğer Kanunlara tabi Devlet memurlarını,
e) İdari Personel : 657 sayılı Kanuna tabi Devlet memurlarını,
f) Sözleşmeli Personel : 657 sayılı Kanunun (4/B) maddesine tabi sözleşmeli personeli,
g) Geçici Personel : 657 sayılı Kanunun (4/C) maddesine tabi geçici personeli,
h) İşçi : 4857 sayılı İş Kanununa tabi “geçici” ve “sürekli” kadro ve pozisyonlarda görev yapan işçileri,
İKİNCİ BÖLÜM
Etik Davranış İlkeleri Etik ilkeler
MADDE 4 – Özel İdare personeli görev ve hizmetlerinde, birimler ve kişiler arası ilişkilerinde aşağıdaki etik ilke ve kurallara uyarlar:
C- Etik Ana İlkeleri
(1)Görevin yerine getirilmesinde kamu hizmeti bilinci,
(2)Halka hizmet bilinci,
(3)Hizmet standartlarına uyma,
(4)Amaç ve misyona bağlılık,
(5)Dürüstlük ve tarafsızlık,
(6)Saygınlık ve güven,
(7)Nezaket ve saygı,
(8)Yetkili makamlara bildirim,
(9)Çıkar çatışmasından kaçınma,
(10)Görev ve yetkilerin menfaat sağlamak amacıyla kullanılmaması,
(11)Hediye alma ve menfaat sağlama yasağı,
(12)Kamu malları ve kaynaklarının kullanımı,
(13)Savurganlıktan kaçınma,
(14)Bağlayıcı açıklamalar ve gerçek dışı beyan,
(15)Bilgi verme, saydamlık ve katılımcılık,
(16)Yöneticilerin hesap verme sorumluluğu,
(17)Eski kamu görevlileriyle ilişkiler,
(18)Mal bildiriminde bulunma,
A- Genel Etik İlkeleri
a) Dürüstlük, doğruluk, tarafsızlık, güvenilirlik, sorumluluk, hesap verebilirlik, saydamlık ve katılımcılık esastır.
b) Dil, din, ırk, yaş, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, mezhep ve benzeri nedenlerle kişiler arasında ayırım yapılmaz. Farklılıklara hoşgörü ile yaklaşılır.
c) İnsana saygı, insan hak ve özgürlüklerine saygı, kamu yararını gözetme ve hukukun üstünlüğü temel prensip kabul edilir.
ç) Özel İdarede her konunun kurum ortamına yakışır şekilde özgürce tartışılmasına özen gösterilir.
d) Özel İdare personeli, görevlerini hak ve sorumluluklarının bilinci içerisinde ve hizmet standartlarını gözeterek yapar. Görevlerin yerinde, zamanında ve amacına uygun olarak yapılmasına özen gösterilir.
e) Görev ve sorumluluklar sevgi, saygı, nezaket ve dayanışma içinde yerine getirilir.
f) Görevin kendine özgü amaçlarına uygun olarak işin kaliteli yapılmasına, bütün faaliyetlerde, tutum ve davranışlarda Özel İdarenin saygınlığının korunmasına ve yüceltilmesine çalışılır.
g) Çevreye ve topluma karşı duyarlılık gösterilir, alınan kararlarda ve yapılan işlerde insanlık yararı göz önünde tutulur.
h) Özel İdarenin imkanları kişisel çıkarlar için kullanılmaz, kaynakları israf edilmez, malları özenle korunur.
I) Özel İdare personeli, yürüttükleri görevlerle ilgili bir iş, hizmet veya menfaat ilişkisi olan gerçek veya tüzel kişilerden kendileri, yakınları veya üçüncü kişi ya da kuruluşlar için doğrudan doğruya veya aracı eliyle herhangi bir menfaat sağlayamazlar.
B- Yönetim Etiği ilkeleri
a) Yönetimde birlikte yönetim anlayışına göre hareket edilir. Görev ve sorumluluklar dayanışma içinde paylaşılır. Çalışanların karar alma sürecine katılımlarının sağlanmasına önem verilir.
b) Yasa ve yönetmeliklerde belirtilen hükümlerin dışında personel arasında ayırım yapılmaz.
c) Özel İdare personelinin, yönetimle ilgili konularda ve uygulamalarda, katıldıkları kurullarda ve toplantılarda görüşlerini özgürce belirtmeleri sağlanır.
ç) Her kademedeki yöneticiler takdir yetkilerini, kamu yararı ve hizmet gereği doğrultusunda her türlü keyfilikten uzak, tarafsız ve eşitlik ilkesine uygun olarak kullanırlar.
d) Nüfuz ve güç kullanma, özlük haklarını engelleme gibi baskı yöntemleri (mobbing) uygulanmaz.
e) Özel İdarenin bütün kurul ve komisyon toplantılarında alınan kararların uygulanması sağlanır.
f) Özel İdarenin menfaatine ve verimliliğin artırılmasına yönelik çalışmalar desteklenerek özendirilir, bilgi, liyakat, deneyim ve emeğe saygı gösterilir.
g) Teknik elemanların ve diğer personelin kurum içi ya da kurum dışı görevlendirilmelerinde, eşitlik ve hakkaniyet ilkelerine göre hareket edilir.
h) Özel İdare personeline, hiçbir çıkar doğrultusunda yönlendirme yapılmaz, yasalarca verilmeyen görevleri yapmaları için zorlamada bulunulmaz.
ı) Görevlerin yürütülmesi sırasında karşılaşılan sorunlar yerinde, zamanında ve kalıcı olarak giderilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Etik Komisyon Etik Komisyonun Oluşumu
MADDE 5 –Etik Komisyonu, Genel Sekreter ya da görevlendireceği Genel Sekreter Yardımcısının Başkanlığında ;
(1) 1(bir) teknik personel, 1 (bir) idari personel ile 1 (bir) en çok üyeye sahip yetkili sendika temsilcisi olmak üzere , Genel Sekreter tarafından görevlendirilen toplam 4(dört) kişiden oluşur.
(2) Etik Komisyonu üyelerinin görev süresi üç (3) yıldır. Süresi biten üye yeniden seçilebilir. Bir takvim yılı içinde, izinsiz ve mazeretsiz olarak üst üste üç toplantıya katılmayan üyenin üyeliği düşer ve yerine yeni bir üye seçilir.
(3) Komisyon ilk toplantısında kendi arasından bir başkan yardımcısı seçer. Komisyonun sekretarya hizmetleri İnsan Kaynakları ve Eğitim Müdürlüğü tarafından yürütülür.
Etik Komisyonun Görev ve Sorumlukları
MADDE 6 – Etik Komisyon;
a) Özel İdarenin teknik ve idari birimlerinde, Yönergede belirtilen etik kurallara ilişkin sorunlarda, yeterli ve inandırıcı delillere dayalı değerlendirme yapar ve görüş bildirir.
b) Özel İdarede etik yaşam kültürünün yaygınlaşması, geliştirilmesi ve etik duyarlılığın artırılması için eğitim ve benzeri çalışmalar düzenler, etik davranış ilkelerinin, kamu
görevlilerine uygulanan temel, hazırlayıcı ve hizmet içi eğitim programlarında yer alması için yetkililerle işbirliği yapar.
c) Özel İdare bünyesinde ortaya çıkan etik sorunları değerlendirerek gerektiğinde uzman etik kurullar oluşturulması için Genel Sekreterliğe önerilerde bulunur.
ç) Özel İdare bünyesindeki uzman etik kurulların, etik ilke ve uygulamalarının Özel İdarenin benimsemiş olduğu temel etik ilkelerle bütünleşmesine yönelik değerlendirme ve önerilerde bulunur.
d) Hakkında değerlendirme yaptığı, karar aldığı ve görüş verdiği tüm etik konularda gizlilik içinde çalışır ve elde edilen tüm bilgi ve belgeleri saklı tutar.
Etik Komisyonun Çalışma Biçimi
MADDE 7 – Etik Komisyonun çalışma düzeni aşağıda tanımlandığı gibidir:
a) Etik Komisyonunca incelenecek konular ve değerlendirilecek dosyalar, Komisyona Genel Sekreter tarafından havale edilir.
b) Komisyon, başkanın çağrısı üzerine gündemini görüşmek üzere yılda en az iki (2) defa ve üye sayısının en az üçte ikisinin katılımı ile toplanır. Gerektiğinde başkanın çağrısı ile olağanüstü toplantı yapılabilir.
c) Komisyon, değerlendirmelerini dosya üzerinden yapar; gerektiğinde ilgili kişilerden yazılı ya da sözlü bilgi alır. Hakkında etik ihlali başvurusu bulunan kişilere Etik Komisyon önünde savunmalarını yapma hakkı tanınır. Savunma hakkının kendilerine bildirildiği tarihten itibaren 7 iş gününden az olmamak üzere Komisyonca belirlenen süre içinde yanıt vermeyen kişiler savunma haklarından feragat etmiş sayılırlar. Bu durumda Etik Komisyon eldeki mevcut bilgi ve kanıtlara dayalı olarak değerlendirme yapar ve görüş bildirir.
ç) Komisyon, inceleme ve değerlendirmeleri sırasında başka kurum ve kuruluşlarla yapması gereken yazışmaları Genel Sekreterlik aracılığıyla yapar.
d) Komisyon, başvuruları yalnızca etik yönleriyle ele alır ve değerlendirir.
e) Başkan, Komisyonun inceleme ve değerlendirmesine sunulan her dosya için üyelerin görüşleri doğrultusunda, üyeler arasından bir raportör görevlendirir. Komisyon, gerektiğinde, konu ile ilgili uzmanları da, görüşlerine başvurmak üzere toplantılarına davet edebilir ya da uzmanlardan oluşacak bir alt kurula inceleme yaptırabilir. Bu uzmanlar ya da alt kurullar Etik Komisyon tarafından kendilerine havale edilen dosya üzerindeki çalışmalarını belirlenen süre içinde tamamlayarak hazırladıkları raporu, Komisyona sunarlar. Yapılan görüşmeler sonucunda, üye tam sayısının yarıdan bir fazlasıyla alınan gerekçeli Komisyon kararı Genel Sekretere sunulur. Etik Komisyon kararları ilgililere Genel Sekreterlik tarafından tebliğ edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler Etik davranış ilkelerine uyma
MADDE 8 – (1) Özel İdare personeli görevlerini yürütürken bu Yönergede belirtilen etik davranış ilkelerine uymakla yükümlüdür. Bu ilkeler, personelin istihdamını düzenleyen mevzuat hükümlerinin bir parçasını oluşturur.
(2) Özel İdarede teknik ve idari görevlere atanan kapsam dâhilindeki her personel, göreve başlarken bu Yönerge ekindeki Etik Sözleşmesini imzalamakla yükümlüdür. Bu belge, personelin özlük dosyasında konulur.
(3) Yetkili disiplin amirleri, personelin disiplin soruşturmasında, personelin gerçekleştirdiği iş ve eylemleri bu Yönergede düzenlenen etik davranış ilkelerine uygunluk açısından da değerlendirirler.
(4) Bu Yönerge ekinde yer alan Etik Sözleşmesi, Yönergenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir (1) ay içinde mevcut Özel İdare personeli tarafından imzalanır ve bu belge personelin özlük dosyasına konur.
(5) Bu Yönergenin yürürlüğe girdiği tarihten önce gerçekleşen etik ilkelere aykırı davranışlar şikâyet ve ihbar konusu yapılamaz.
(6) Bu Yönerge, yürürlüğe girmesiyle birlikte birim amirlerince personellere duyurulur. Ayrıca Kurum Sitesinde de yayınlanır .
Personeli Bilgilendirme
MADDE 9 – Özel İdarede istihdam edilen her düzeydeki personel, istihdama ilişkin koşulların bir parçası olarak etik davranış ilkeleri ve bu ilkelere ilişkin sorumlulukları hakkında, görev yaptıkları birimlerin yöneticileri tarafından bilgilendirilir.
Yürürlük
MADDE 10 – Bu Yönerge, Çorum Valiliğince onaylandığı tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11 – Bu Yönerge hükümlerini Çorum İl Özel İdaresi Genel Sekreteri yürütür.
KAMU GÖREVLİLERİ ETİK SÖZLEŞMESİ
Kamu hizmetinin her türlü özel çıkarın üzerinde olduğu ve kamu görevlisinin halkın hizmetinde bulunduğu bilinç ve anlayışıyla;
* Halkın günlük yaşamını kolaylaştırmak, ihtiyaçlarını en etkin, hızlı ve verimli biçimde karşılamak, hizmet kalitesini yükseltmek ve toplumun memnuniyetini artırmak için çalışmayı,
* Görevimi insan haklarına saygı, saydamlık, katılımcılık, dürüstlük, hesap verebilirlik, kamu yararını gözetme ve hukukun üstünlüğü ilkeleri doğrultusunda yerine getirmeyi,
* Dil, din, felsefi inanç, siyasi düşünce, ırk, yaş, bedensel engelli ve cinsiyet ayrımı yapmadan, fırsat eşitliğini engelleyici davranış ve uygulamalara meydan vermeden tarafsızlık içerisinde hizmet gereklerine uygun davranmayı,
* Görevimi, görevle ilişkisi bulunan hiçbir gerçek veya tüzel kişiden hediye almadan, maddi ve manevi fayda veya bu nitelikte herhangi bir çıkar sağlamadan, herhangi bir özel menfaat beklentisi içinde olmadan yerine getirmeyi,
* Kamu malları ve kaynaklarını kamusal amaçlar ve hizmet gerekleri dışında kullanmamayı ve kullandırmamayı, bu mal ve kaynakları israf etmemeyi,
* Kişilerin dilekçe, bilgi edinme, şikayet ve dava açma haklarına saygılı davranmayı, hizmetten yararlananlara, çalışma arkadaşlarıma ve diğer muhataplarıma karşı ilgili, nazik, ölçülü ve saygılı hareket etmeyi,
* Kamu Görevlileri Etik Kurulunca hazırlanan yönetmeliklerle belirlenen etik davranış ilke ve değerlerine bağlı olarak görev yapmayı ve hizmet sunmayı taahhüt ederim.
Tarih : …. / ….. / 2016
T.C.Kimlik No : …………………………………...
Adı Soyadı : …………………………………..
Unvanı : …………………………………..
Kurumu : …………………………………..
İmza :……………………………………..